Základy testování 1. část

Zde jsem vám sepsal základy testování Software a App. Ne každý si může dovolit kurz testera, nemá ve svém kraji možnost jít na kurz, třeba nemůže z důvodu pandemie covid-19 nebo finančních.

Já na takový kurz nedávno nastoupil a moc rád bych se s vámi podělil o informace, které jsem se dozvěděl. Vše jsem si sepsal jedná se o úplný základ pro testera. Postupně sem budu přidávat další informace více do hloubky Testingu.

Dokument jsem sepsal v programu Pages. Zde vám dám přepis ať si ho nemusíte stahovat. Pokud někdo budete mít dotazy k tématu nebo si chcete na toto téma pokecat můžete zde v komentářích nebo mě přímo psát na e-mail lukaskanka@lukan.cz

Úkol testera:

Cílem softwarového testera je vyhledávat  chyby a to co nejdříve a zajistit jejich nápravu

Proces:

Definovaný sled činností, který vede k požadovanému cíli

Co testujeme:

Software               

                             Desktopové aplikace

Word,Excel, aplikace, u kterých si stáhnu exe soubor, má je nainstalované přím v desktop, ke spuštění nepotřebuji internetu

Webové aplikace

vše k čemu přistupuji přes webový prohlížeč (Fb, Google maps)

Mobilní aplikace

                             …ale také elektronické součástky, nábytek, léky, hygienické a kosmetické prostředky…

Fáze projektu:

Vývoj -> Test -> Produkce (nasazení)

Fáze Testování:

Vývoj ->

AT Assembly Testing -> Interní testeři

UAT User acceptance testing -> Uživatelské akceptační testování,

UAT Probíhá již na zařízení zákazníka, který zpravidla uplatňuje své předpřipravené procedury s cílem objevit chyby softwaru; dodavatel je pak v dohodnuté lhůtě odstraňuje.

Nasazení , Produkce -> Vydání , Provoz

Lidé na IT projektu:

Povinný tým: Analytici -> IT analytik analyzuje požadavky procesů a potřeb a podle toho navrhuje schematické diagramy částí informačních systémů a jejich celků. Analýza se zabývá nejen technickým provedením, ale také funkčními požadavky a legislativními podmínkami. Ke každému projektu vzniká i podrobná technická dokumentace včetně datových struktur, nadefinovaných rozhraní a důležitých výkonnostních testů.

Projekt Mannager -> manažer

Vývojáři ->

Beckend (BE) – více se stará o logiku apky,stará se o to, aby apka fungovala    Frontend (FE) -grafika app

  Testeři

Nepovinné role: Architekt (velké firmy, korporáty), Databázista, Admin ( linux, servery, Develop dep), Support/HelpDesk

Lidé v Test Teamu:

Test Executiv -> Junior/Senior (klikač podle zadání)

Test Disigner -> píše kroky testů

Test Analitik -> dělá analýzu testů

Test Architekt ->

Test Automation -> umí naprogramovat automatické testy

Test Manager ->

Team Leader ->

QA Quality Assurance -> zajišťování kvality, kvalita -> funkčnost, použitelnost, bezchybnost – celkového            produktu

Zahrnuje proces testování

Zkoumá proces vývoje zda byl kvalitní

Vytváří a prosazuje vhodné  standardy a metody, které zdokonalí proces vývoje a zabrání vzniku chyb.

Dokumenty IT / Specifikace:

Specifikace -> definuje výsledný produkt

popisuje chování vzhled co bude dělat a co nebude dělat výsledný produkt

dokument požadavků

právní dokument mezi zákazníkem a firmou (dodavatelem)

Vlastnosti specifikace -> správná

úplná

přesná, jednoznačná a jasná

konzistentní

relevatní

proveditelná – rámec času a peněz

testovatelná

bez kódu – aby ji rozuměl zákazník, tester mohl podle ní testovat

Co je chyba:

  1. Software nedělá něco, co by podle specifikace produktu měl dělat.
  2. Software dělá něco, co by podle údajů specifikace produktu dělat neměl (nikdy se nemá seknout).
  3. Software dělá něco, o čem se produktová specifikace nezmiňuje (vymyslel programátor mimo specifikaci – chyba). Bug vs Feature (fíčr).
  4. Software nedělá něco, o čem se produktová specifikace nezmiňuje, ale měla by se zmiňovat (třeba co chybí ve specifikaci, mělo by se dopsat).
  5. Software je obtížně srozumitelný, těžko se s ním pracuje, je pomalý, nebo – podle názoru testera softwaru – jej koncový uživatel nebude považovat za správný (user friendly).

! Nelze otestovat vše !

Důvody k neopravení chyb:

*feature

*není čas- release

*riskantní oprava

*nestojí to za to

Vlastnosti testera:

*zvídavý / analytický

*přijít věcem na kloub – popis jak jsem přišel k chybě krok po kroku (každý krok si zapisovat)

*neúnavný

*tvořivý

*perfekcionista

*dobrý úsudek

*taktní a diplomatycký

*přesvědčivý  – popsat chybu atd.

*komunikativní

*nejlepší tester světa > hacker

Obecné typy testů:

  1. Black box – nevím, jak ta app funguje, nevidím kód

White Box -už něco o app vím, v jakém je prog.jazyce, vidím do kódu app

Grey box –  může jednat např. o situaci, kdy software testujeme přes jeho uživatelský                                             rozhraní.Výsledky operací pak ověřujeme pomocí dotazů do databáze.

2.          Statické – dokument ještě bez aplikace

Dynamické – spuštěná aplikace

3.         Testování dokumentace – kontrola (F1 nápověda), manuál, obal

4.         Testy splněním TEST TO PASS (pozitivní) – chování v testu jak by se aplikace měla používat

TEST TO FAIL (negativní) – dávám špatné údaje, data  a podobně

5.         Testování hardware a software kompatibility

6.         END TO END testy- od začátku do konce, proces funkce

Testování specifikace:

Statický test – Black box – specifikace není konečná

  • Nejprve jako celek, co chybí , co je opomenuto
  • Je potřeba celé specifikaci porozumět
  • Musí dodržovat standarty a technologie
  • Otestovat podobný software – porovnání

Hraniční hodnoty testů:

Test splněním pozitivní (Test To Pass)

  • první / poslední
  • prázdný / plný
  • min / max

Test negativní (Test To Fail)

  • min -1 / max +1

Konkrétní typy testů:

  1. Manuální
  2. Automatizované
  3. Regresní – zpětné (manuální i automatizované), testování verzí 1,2,3,4…….., je potřeba otestovat i funkce z předchozích verzí, je lepší tyto testy automatizovat, cíl je jestli nové funkce nerozbily původní funkce
  4. Smoke testy – se využívá v okamžiku, kdy je dokončen vývoj aplikace a lze ji spustit. Tedy na konci úrovně integračního testování. Jedná se o krátký test, který slouží jako rychlé ověření, zda je vyvíjená aplikace připravena pro další fázi testování.
  5. Zátěžové / Performance – max testy zatížení podle definic kolik to má umět obsloužit lidí. Testuje se do maxima. App “JMeter”(čejmítr) – nastavím počet uživatelů , na test zatížení.
  6. Stres testy – trápíme sw, horší než ideální podmínky, hloupý honza test

Vývojářské testy:

  1. Unit testy – testy jednotek
  2. Integrační testy – testovaní většího celku
  3. Code Review – čitelnost kódu, standarty
  4. Code Caverage – ukáže kolik % kódu (řádku) se otestovalo

Časté pohovorové otázky:

>co je chyba

>co obsahuje specifikace

>jaký je rozdíl mezi Bug a Feature

>Co je to QA

>jaké znáte typy testů

A malý vtípek na závěr jak to občas chodí v IT

Leave a Comment

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
 
 

Zásady ochrany osobních údajů

Naposledy aktualizováno: 28.4.2022

Pokud jste návštěvníkem našeho blogu, odběratelem novinek, přispěvatelem do komentářů  poskytujete nám své osobní údaje. My vaše údaje zpracováváme a za jejich bezpečnost odpovídáme. Slibujeme, že vaše údaje dostatečně chráníme a podřizujeme se požadavkům Nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Neprodáváme žádný produkt, nejste tedy našimi zákazníky, ale návštěvníky blogu.

Správcem vašich osobních údajů je Lukáš (Lucka ani nekouká přes rameno!)

Správcem osobních údajů je Lukáš Kaňka, který provozuje webové stránky lukan.cz a lukan.cekuj.net. Lukáš vaše údaje spravuje a určuje, jak dlouho budou osobní údaje zpracovávány, a za jakým účelem. Vybírá také další zpracovatele, které ke zpracování využíváme.

Jaké údaje zpracováváme a proč

Vaše osobní údaje zpracováváme především proto, abychom vám mohli poskytovat co nejkvalitnější obsah. Jednotlivé důvody zpracování:
  • E-mailové kampaně a newslettery

Jste čtenářem: E-mailem vám posíláme novinky, ke kterým jste se přihlásili. Zpracováváme váš e-mail, sledujeme, na co klikáte v e-mailu a jaké typy e-mailů od nás otevíráte, za účelem lepšího výběru obsahu, který by vás mohl zajímat.

Předávání osobních údajů třetím osobám

Vaše údaje zpracovává správce Lukáš Kaňka, s využitím dalších dvou zpracovatelů, společnosti Endora , jejichž zpracování spočívá v uchovávání údajů na zabezpečených cloudových serverech. Abychom mohli měřit, jak se vám na našem blogu líbí, kde trávíte nejvíce času a kam klikáte, používáme další poskytovatele služeb pro určité zpracovatelské operace. Jsou to: Google – Google Analytics pomocí měřícího kódu

Jak nás můžete kontaktovat

Ať už na nás máte jakoukoliv otázku nebo požadavek, můžete nás kontaktovat ne e-mailové adrese: lukas.kanka@lukan.cz.

Předávání vašich dat mimo Evropskou Unii

Vaše data zpracováváme výhradně v Evropské unii nebo v zemích, které zajišťují odpovídající úroveň ochrany na základě rozhodnutí Evropské komise.

Zabezpečení a ochrana osobních údajů

Vaše data jsou u nás v bezpečí. Přijali jsme technická opatření, která zajišťují zabezpečení osobních údajů šifrováním přenosu dat pomocí HTTPS protokolu (ten zámeček, co je vedle naší URL adresy ;-)) a zabezpečili vaše osobní údaje v souladu s čl. 32 GDPR.

Vaše práva v souvislosti s ochranou osobních údajů

  V souvislosti s ochranou osobních údajů máte řadu práv. Pokud budete chtít některého z těchto práv využít, prosím, kontaktujte nás prostřednictvím e-mailu: lukas.kanka@lukan.cz   Máte právo na informace, které si právě teď čtete. 🙂   Díky právu na přístup nás můžete kdykoli vyzvat a my vám do 30 dnů doložíme, jaké vaše osobní údaje zpracováváme a proč. Pokud se u vás něco změní nebo shledáte své osobní údaje neaktuální nebo neúplné, máte právo na doplnění a změnu osobních údajů.   Právo na omezení zpracování můžete využít, pokud se domníváte, že zpracováváme vaše nepřesné údaje, domníváte se, že provádíme zpracování nezákonně, ale nechcete všechny údaje smazat nebo pokud jste vznesli námitku proti zpracování. Omezit můžete rozsah osobních údajů nebo účelů zpracování.   Právo na výmaz (být zapomenut) Vaším dalším právem je právo na výmaz (být zapomenut). Nechceme na vás zapomenout, ale pokud si to budete přát, máte na to právo. 😞  V takovém případě vymažeme veškeré vaše osobní údaje ze svého systému i ze systému všech dílčích zpracovatelů a záloh. Na zajištění práva na výmaz potřebujeme 30 dní.   Stížnost u Úřadu na ochranu osobních údajů Pokud máte pocit, že s vašimi údaji nezacházíme v souladu se zákonem, máte právo se se svou stížností kdykoli obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů. Budeme moc rádi, pokud nejprve budete o tomto podezření informovat nás, abychom s tím mohli něco udělat a případné pochybení napravit.   Odhlášení ze zasílání newsletterů  E-maily s inspirací, články vám zasíláme, jste-li náš čtenář na základě našeho oprávněného zájmu. Pokud čtenářem ještě nejste, posíláme vám je jen na základě vašeho souhlasu. V obou případech můžete ukončit odběr našich e-mailů stisknutím odhlašovacího odkazu v každém zaslaném e-mailu.

Mlčenlivost

Jsme povinni zachovávat mlčenlivost o osobních údajích a o bezpečnostních opatřeních, jejichž zveřejnění by ohrozilo zabezpečení vašich osobních údajů. Tato mlčenlivost přitom trvá i po skončení závazkových vztahů s námi. Bez vašeho souhlasu také vaše údaje žádné jiné třetí straně nevydáme. Tyto Zásady ochrany osobních údajů nabývají účinnosti 28.4.2022
 
Save settings
Cookies settings